Jour de l’architecture

22·09·2019 // huis perrekes
PROGRAMMA
10u Start
11u Installatie en performance Aya Suzuki
13u Lezing Wim Cuyvers
15u Installatie en performance Aya Suzuki
17u Optreden De Betties
met Violoncello Orchestra* 20€
18u Buffet* 20€
20u Einde
RONDLEIDING* om 10u, 12u, 14u en 16u
door Halewijn Lievens en Ester Goris
*Inschrijven noodzakelijk via perrekes@skynet.be
Programma en betaalwijze van concert en/of
buffet volgen na inschrijving.
Ontvangst via tuinpoort opzij van Villa
Oosterloseweg 92 in Oosterlo, Geel
DOORLOPEND:
Aankondiging OPEN VILLA zomer 2020
Expo Textiel Hilde Windels
Expo Collectief Textielwerk Rode draad
en Annelies van Bellingen
Film Wiegbed Ingel Vaikla
Wiegbed en portfolio Nu Architectuuratelier
Composities Stefaan Quix en Guy Vandromme
Bar met drank en taart


Stefaan Quix
Ode aan Kids Baltan
(2) Tuinpaviljoen
Stefaan Quix is een
postdigitale kunstenaar
die werkt en woont in Brussel. In zijn oeuvre
worden geluid, kleur, compositie, ruimte en
mathematica met elkaar verbonden. Na een
lange periode van postminimalisme wordt hij
heden ten dage eerder geassocieerd met het
metamodernisme.
“Voor het paviljoen van Huis Perrrekes werd
ik uitgenodigd om compositie Ode aan Kid
Baltan te spatialiseren. Dit werk vertrekt van
de uitgesponnen sinustoon (voor sommigen
als de basisklank beschouwd) op Gmaj7 (de
emotionele tegenhanger van het rationele
Cmaj7). Voor de structuur in de tijd ga ik uit
van een extreem vertraagde hartslag, een
manier om de tijd te fragmenteren en de
perceptie en notie van klankverschuivingen
ruimtelijk te ijken”

Aya Suzuki
Nine Bells
(2) Tuinpaviljoen
Tijdens Nine Bells, een compositie van Tom
Johnson die tot stand komt als installatie/performance,
beweegt Aya Suzuki, een Japanse
percussioniste woonachtig in België, zich tussen
negen hangende klokken verspreid in de
ruimte en opgesteld in een vierkant volgens
een 3X3 rooster. De geometrische beweging,
de schuivende voetstappen en de kleuren en
boventonen van de klokken nodigen uit tot
een zeer fysieke abstracte juxtapositie.

Guy Vandromme
TimeMonochromes
(2) Tuinpaviljoen
In de loop van de zomermaanden
start Guy Vandromme het onderzoek
TimeMonochromes waarbij hij de onvoogding
en emancipatie van nieuwe luisterruimtes
van nabij bestudeert. In Huis Perrekes wordt
de socio-openbare luisterruimte getoetst
aan de hand van verschillende interventies
waarbij vooral het unitaire karakter van
luistermomenten wordt doorbroken om
plaats te maken voor socio-gestructureerde
muzikale verkenning.

Ingel Vaikla
Film Wiegbed
(3) Villa
Ingel Vaikla is een beeldend kunstenaar
en filmmaker uit Estland. Zij maakte een
filmdocument van het wiegbed dat in
Huis Perrekes ism NU architectuuratelier
ontwikkeld is.
Het wiegbed is een bed waar mensen rust
kunnen vinden, gewiegd kunnen worden of
zelf kunnen schommelen. Het verbindt wie
slaapt met wie wiegt. Dit uniek bed maakt
ook de laatste fase van het leven zo
comfortabel mogelijk voor alle betrokkenen.

Wim Cuyvers
Lezing
(2) Tuinpaviljoen
Is architect, essayist en werkt rond de
betekenis van de publieke ruimte. Sinds 2009
leeft en werkt hij op de beboste berghelling
Le Montavoi(x)es in de Franse Jura. Wim
Cuyvers startte er een ‘refuge de passage’
waar onder meer jongelingen die het niet
langer uithouden in de ‘instellingen voor
bijzondere jeugdzorg’ de tijdelijke bewakers
worden.
Wim Cuyvers zal reageren op de ruimte van
Huis Perrekes waardoor, heel even, het leven
in de Villa en het sociale project van
Le Montavoi(x)es elkaar kruisen.

Hilde Windels
Textiele Kunst
(1-3-5) Tuin – Villa – Kerk
Het ter plaatse werken met vlas als materiaal
is in dialoog treden met de bewoners van
het Huis. Tevens is het beeldend werk een
integratie in de ruimte. Het werk op het raam
in de gang, creëert een subtiel spel van
binnen én buiten. De volle kleurenschakering
‘in de stille ruimte’ en het grafisch lijnenspel
met tegenlicht van de gang.
Het werk tegen de boom gaat een verbinding
aan, een versmelting van twee organische
elementen. Balanceren tussen ‘leunen tegen’
én ‘ondersteunen’. En het uiteindelijk opgaan
in elkaar.

Juul en Jules
Keramiek
Juul en Jules staat voor de groep kinderen
van de medewerkers en uit de buurt die
tijdens de vakantie deelnemen aan allerlei
vormen van spel en creatieve activiteit.
Zo boetseerden ze beelden tijdens de zomer
van 2018 olv Hilde Vandegaer en Frank
Delbeke. In 2019 kregen deze creaties kleur.
Ze staan opgesteld in de nabijheid van alle
te bezoeken plaatsen.
Juul en Jules vertolkt de ambitie om
kinderopvang te integreren binnen het woonen
zorgcontinuüm van Huis Perrekes.

Rode draad
Collectief textielwerk
(6) Tore-huis
Rode draad verbindt letterlijk en figuurlijk
alle betrokkenen bij en in Huis Perrekes.
Er wordt voortdurend creatief en lenig
bewogen met naald en draad, textiel, wol…
in kleine groep in de huizen/villa olv
Annelies Van Bellingen.
Tijdens deze zomer werd het ingepakt huis
geretoucheerd.
Op zolder van het Tore-Huis vinden we
textielwerk in wit/blauw.

NU architectuuratelier
(3) Villa
NU architectuuratelier geeft als ontwerper van de Villa van Huis
Perrekes, de tuin en het tuinpaviljoen, op geregelde tijdstippen
toelichting en rondleidingen in de voormalige doktersvilla die
verbouwd is tot een woning voor personen met dementie.
Tijdens de intense samenwerking tussen NU architectuuratelier en Huis
Perrekes werden enkele bijzondere meubels ontworpen en gemaakt.
Het Wiegbed dat symbool staat voor verbindende bewegingen wordt
vandaag verder ontwikkeld en zal te zien zijn samen met de film die
Ingel Vaikla (EST) over deze micro-architectuur registreerde.

De Betties & Violoncello Orchestra
Ik ben er
(5) Kerk
De muziekcultuur in Huis Perrekes is verweven met het leven van alledag en
sticht verbondenheid.
De Betties, een intergenerationeel koor ontstaan in Huis Perrekes, brengen
eigen composities en zingen of hun leven ervan afhangt.
De dirigente van de Betties is Kaat Hertecant.
Het Violoncello Orchestra begeleidt de Betties en wordt aangestuurd door
Stijn Kuppens.
Stijn Kolacny steunt als peter.
Intro: vierhandig piano-spel BWV 106 (ACTUS TRAGICUS) van Bach/Kùrtag
door studenten van Conservatorium Zuyd van Maastricht:
Taïsa Colson en Emma Godemont.
